Værd at vide
Vi har herunder opstillet nogle af de mest stillede spørgsmål, vi får. Er der andet, som du ønsker svar på, er du altid velkommen til at kontakte os. Så vender vi tilbage snarest muligt.
Få svar på dit spørgsmål om leje af bolig hos NME
Leje af bolig kan være forbundet med mange spørgsmål. Her i vores 'værd at vide'-sektion har vi samlet al den information, du behøver som ny, nuværende eller interesseret lejer. Sektionen er opdelt i fire kategorier:
Indflytning: Fra den første fremvisning til du modtager nøglerne til lejemålet. I den mellemliggende periode skal der blandt andet underskrives en lejekontrakt samt forudbetales depositum og husleje.
Lejeperioden: Mens du er bosat i lejemålet. Læs blandt andet om dine vedligeholdelsesforpligtelser samt betaling af husleje. Du finder samtidig svar på spørgsmål omkring forbrugsregnskabet og eventuel fremleje af dit lejemål.
Fraflytning: Hvis du ønsker at fraflytte din lejlighed. I denne kategori finder du blandt andet svar på, hvordan du opsiger dit lejemål og hvilke forpligtelser, du har før flyttesynet.
Spørgsmål og svar: I denne kategori besvares diverse ofte stillede spørgsmål.
Fik du ikke svar
Fik du ikke svar på dit spørgsmål i vores 'Værd at vide'-sektion, er du meget velkommen til at kontakte NME.
Vi vil være taknemmelige, hvis du i din henvendelse gør os opmærksom på, at du forsøgte at finde svar på dit spørgsmål her på hjemmesiden.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Indflytning
Er du efter fremvisningen af lejemålet interesseret i at indgå en lejekontrakt, beder vi dig meddele din interesse til kontoret. Er vi fortsat i stand til at tilbyde dig lejemålet, vil vi hurtigst muligt fremsende en lejekontrakt til underskrivelse. Vi opfordrer dig til at gennemlæse lejekontrakten grundigt og kontakte kontoret hvis du har ubesvarede spørgsmål til kontraktens indhold.
Lejekontrakten fremsendes digitalt via e-signatur og skal underskrives med MitID. Du skal senest 1 uge fra modtagelsen have underskrevet lejekontrakten. Når lejekontrakten er underskrevet af både dig og udlejer vil du modtage et eksemplar af lejekontrakten med vores underskrift. Kontrakten er ikke gyldig før du har modtaget vores underskrevne eksemplar.
Vær venligst opmærksom på at lejekontrakten er betinget af at du senest 4 uger før overtagelsen af lejemålet har indbetalt depositum, forudbetalt leje samt husleje i henhold til kontraktens §4. Har du ikke foretaget indbetalingen, bortfalder lejekontrakten uden yderligere varsel.
Hvor meget skal jeg betale forud for overtagelse?
Lejemålets ikræfttræden er betinget af at du senest 4 uger før overtagelsesdatoen af lejemålet har indbetalt:
- Depositum (normalt svarende til 3 mdr. husleje)
- Forudbetalt leje (normalt 3 mdr. husleje)
- Første måneds husleje og forbrug
- Opsætning af dørskilt og/eller navnetavle
- Har du ikke foretaget indbetalingen, bortfalder lejekontrakten uden yderligere varsel.
I vores oversigt over ejendomme og lejemål har vi angivet hvor mange måneders forudbetalt leje og depositum der skal indbetales ved de enkelte lejemål. Brug listen til at finde netop det lejemål du interesserer dig for og få et overblik over hvor meget du skal forudbetale.
Du er desuden forpligtet til at betale for opsætning af dørskilt og/eller navnetavle i opgang. Opsætningen foretages af viceværten.
Hvorfor skal jeg betale depositum?
Dit depositum tjener til sikkerhed for vedligeholdelses- og forbrugsomkostninger. Eventuelt rest depositum kan først udbetales, når regninger for udførte vedligeholdelsesarbejder efter fraflytning er modtaget, hvilket normalt varer 1-2 måneder.
Dagen for overtagelse af nøglerne
Inden din indflytning har ejendommens vicevært kontrolleret at eventuelle istandsættelser af lejemålet er blevet afsluttet og udført efter korrekt håndværksmæssig kvalitet. Dato og tidspunkt for overtagelse fremgår af det brev du modtog med lejekontrakten. Hvis tidspunktet for overtagelse af nøgler ønskes ændret skal dette aftales direkte med viceværten.
På overtagelsesdagen vil viceværten udlevere nøgler til lejemålet samt ejendommens andre faciliteter, herunder eventuelt vaskerum og pulterkammer.
Indflytningssyn
Samtidig med at du får nøglerne til dit nye lejemål, vil viceværten gennemgå lejemålets stand og han vil udfærdige en indflytningsrapport. Indflytningsrapporten skal underskrives elektronisk og du vil få en kopi at denne på mail.
Jeg har konstateret fejl og mangler, hvad gør jeg?
Vi opfordrer dig til selv at gennemgå lejemålet for fejl og mangler straks efter indflytning.
Efter afslutning af indflytningssynet vil du modtage et link til en elektronisk fejl og mangelliste som du har 14 dage til at udfylde.
Herefter gennemgår du og viceværten i fællesskab lejemålet for de fejl og mangler som du har konstateret. Er der væsentlige mangler i lejemålet afhjælper vi disse inden for kort tid.
Lejeperioden
Hvordan og hvornår betaler jeg huslejen?
Huslejen forfalder til betaling den 1. i hver måned med sidste betalingsfrist den 3. hverdag efter forfaldsdagen. Du skal altså senest indbetale din husleje den 4. i måneden. Er den sidste rettidige betalingsdag en lørdag eller søndag, udskydes betalingsfristen til den følgende hverdag.
Indbetales huslejen ikke rettidigt, fremsendes rykker med tillagt påkravsgebyr jf. lejeloven.
I slutningen af hver måned udsendes et indbetalingskort fra PBS (girokort), som du skal bruge til at betale huslejen. På indbetalingskortet er påtrykt hvor meget du betaler for henholdsvis husleje og a conto forbrug.
Af indbetalingskortet fremgår også de oplysninger du skal bruge, for at tilmelde betalingen til Betalingsservice.
Lejer forpligter sig til, ved underskrift af en kontrakt, at oprette en PBS aftale til brug ved betaling af husleje m.v.
Vær venligst opmærksom på at betalingen af husleje og a conto forbrug er en pligtig pengeydelse jf. lejeloven, hvilket betyder at udlejer kan hæve lejeaftalen hvis du ikke betaler rettidigt.
Hvilke vedligeholdelsespligter har jeg?
De vedligeholdelsespligter der påhviler dig som lejer er uddybet i din lejekontrakt. Vedligeholdelsespligten betyder at du løbende i lejeperioden skal sørge for alle nødvendige vedligeholdelses- og istandsættelsesarbejder, således at lejemålet til enhver tid fremstår vedligeholdt og i samme stand som ved indflytning.
Som hovedregel omfatter din vedligeholdelsespligt:
- Maling, hvidtning og tapetsering af malbare flader
- Behandling af gulve
- Vedligeholdelse af låse og nøgler
- Vedligeholdelse af faste installationer (f.eks. vandhaner, toilet mv.)
- Derudover skal du sørge for at holde afløb i køkken og bad rene.
Vær venligst opmærksom på at vedligeholdelsesarbejder i lejeperioden bør udføres af faguddannede, momsregistrerede håndværkere.
Hvis du konstaterer problemer med lejemålets installationer skal du straks kontakte din vicevært, for at aftale hvordan udbedringen foretages.
Hvornår er der tale om misligholdelse?
Misligholdelse kan skyldes manglende rengøring, forkert brug, manglende vedligeholdelse eller ved skødesløs behandling af lejemålet og dets installationer. Ved misligholdelse er der tale om skader og forringelser af lejemålet som lejeren selv skal betale for og som kan medføre opsigelse.
Hvornår modtager jeg forbrugsregnskabet?
Vi opkræver hver måned aconto beløb til dækning af din del af ejendommens udgifter til varme, vand samt evt. el.
Acontobidragene opkræves sammen med den månedlige husleje og fremgår særskilt af indbetalingskortet.
Dit forbrug af varme og evt. vand opgøres én gang årligt og følger en såkaldt regnskabsperiode som fremgår af din lejekontrakt. Det endelige forbrugsregnskab sendes til dig 2-4 måneder efter regnskabsperiodens afslutning.
Hvis forbrugsregnskabet viser, at de acontobidrag du har betalt i løbet af regnskabsperioden, overstiger de faktiske udgifter til vand og varme, modregnes det overskydende beløb i den først kommende huslejeopkrævning efter modtagelse af forbrugsregnskabet.
Hvis forbrugsregnskabet viser, at de acontobidrag du har betalt i løbet af regnskabsperioden, ikke kan dække udgifterne til vand og varme, opkræves tillægsbetalingen i huslejeopkrævningen, men først efter der er forløbet en måned fra din modtagelse af forbrugsregnskabet. Herefter vil vi justere dine acontobidrag for det kommende år.
Må jeg fremleje min lejlighed og hvordan?
Hvis du videreudlejer en del eller hele dit lejemål til en anden lejer, betegnes det som fremleje.
Jeg ønsker permanent at fremleje en del af mit lejemål:
Du har ret til at fremleje højst halvdelen af lejemålets beboelsesrum til beboelse for en anden lejer. Dog må det samlede antal personer, der bor i lejemålet, ikke overstige antallet af beboelsesrum.
Jeg ønsker at fremleje hele mit lejemål i en periode:
Du kan fremleje hele dit lejemål i indtil 2 år, dog kun hvis dit fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el. lign.
I henhold til lejeloven, kan vi modsætte os fremleje af hele lejligheden, hvis der færre end 13 beboelseslejligheder i ejendommen, hvis det samlede antal personer i lejligheden overstiger antallet af værelser, eller hvis vi i øvrigt har rimelig grund til at modsætte os fremlejeforholdet.
I begge tilfælde skal du meddele os navnet på din nye lejer og fremsende os en skriftlig kopi af fremlejeaftalen inden fremlejeperiodens begyndelse.
Såfremt du får lov til fremleje enten helt eller delvist skal du være opmærksom på at det fortsat er dig som hæfter for lejemålet i alle henseender.
Fraflytning
Hvordan opsiger jeg mit lejemål?
Ønsker du at fraflytte dit lejemål, kan du opsige dit lejemål ved at udfylde vores opsigelsesblanket og sende den til os. Opsigelsen kan også afleveres i åbningstiden på vores kontor i Højbjerg. Du kan også sende os en mail med de samme oplysninger som fremgår af opsigelsesblanketten.
Der er 3 måneders opsigelsesvarsel på dit lejemål som er gældende fra den 1. i måneden efter vi har modtaget din opsigelse, med mindre andet er angivet i din lejekontrakt.
Fraflytning sker senest 14 dage før opsigelsesfristens udløb eller den 15. i måneden, således vi har tid til at istandsætte lejemålet.
Efter modtagelsen af din opsigelse vil vi hurtigst muligt fremsende en bekræftelse. Af brevet fremgår også hvad du skal foretage dig i forbindelse med din fraflytning. Du kan blandt andet læse hvornår istandsættelsen af dit lejemål begynder, vilkår for fremvisning samt hvordan fraflytningssynet aftales med viceværten.
Når du har modtaget bekræftelse på modtagelsen af din opsigelse vil viceværten kontakte dig for at komme og gennemgå lejemålet for eventuelle forbedringer som ikke vedrører din lejeperiode men som udlejer ønsker at gennemføre inden genudlejning.
Hvor længe hæfter jeg for huslejen?
Du hæfter for huslejen i hele opsigelsesperioden. Det betyder at du også hæfter for huslejen under istandsættelsen (14 dage) samt hvis du flytter fra lejemålet før selve opsigelsesperiodens udløb.
Ønskes lejemålet fraflyttet inden udgangen af de 3 måneder, vil vi naturligvis gerne være behjælpelige med at genudleje lejemålet. Vær dog venligst opmærksom på at du hæfter for huslejen i hele opsigelsesperioden, hvis det ikke lykkes os at genudleje dit lejemål før tiden.
Hvad skal jeg gøre inden flyttesynet?
Du er forpligtet til at aflevere lejemålet med dertil hørende depotrum ryddeliggjort og rengjort ved afholdelse af flyttesynet. Ved mangelfuld rengøring udføres rengøringen for din regning.
Rengøringen omfatter:
- Alle flader f.eks. køkkenbordsplader, gulve mv.
- Alle hårde hvidevarer rengøres ind- og udvendigt
- Køle/frys skal være afrimede, rengjorte og helt tørre
- Komfur rengøres på siderne og bag komfuret
- Evt. emhættefiltre af metal renses med varmt vand og opvaskemiddel
- Riste, bageplader og lignende afrenses
- Kalkbelægninger mv. i toilet og på fliser fjernes
- Afløb og riste renses og rengøres
- Vinduer pudses ind- og udvendigt
Ønsker du selv at varetage istandsættelsesarbejder, skal disse udføres inden tidspunktet for flyttesynet af faguddannede, momsregistrerede håndværkere. Alternativt varetager vi arbejdet i istandsættelsesperioden (14 dage inden opsigelsesperiodens udløb), hvor du hæfter for udgifterne til istandsættelsen.
Vær venligst opmærksom på at hvis din istandsættelse ikke er udført håndværksmæssigt korrekt, og derved ikke kan godkendes ved flyttesynet, hæfter du for udgifterne til lejemålets istandsættelse.
Du skal ikke aflæse dine forbrugs målere (el, vand og varme) og indberette tallene til selskaberne. Denne opgave vil viceværten varetage.
Hvordan foregår flyttesynet?
Tidspunktet for flyttesynet aftales med viceværten. Seneste synsdato er 14 dage før opsigelsesfristens udløb eller den 15. i måneden, således vi har tid til at istandsætte lejemålet.
Inden afholdelsen af flyttesynet skal lejemålet samt evt. pulterrum være tømt og rengjort.
Alle nøgler, som du har fået udleveret ved indflytning eller i lejeperioden, skal afleveres til viceværten ved flyttesynet.
Du vil også blive bedt om at meddele din nye adresse, hvortil meddelelser kan fremsendes samt et bankkontonummer. her i landet hvortil evt. restdepositum kan overføres.
Ved flyttesynet gennemgås lejemålet i fællesskab, og tager normalt 30-45 min.
Under flyttesynet udfyldes en fraflytningsrapport, hvori nødvendige istandsættelsesarbejder samt eventuelle skader/mangler noteres. Når fraflytningsrapporten er udfyldt, underskrives den elektronisk af begge parter, og du modtager en kopi heraf på mail.
Er du fraflyttet lejemålet før seneste synsdato, håber vi at du vil kontakte os så synet kan gennemføres tidligere.
Hvornår modtager jeg flytteafregningen?
Flytteafregningen får du tilsendt til din nye adresse så snart vi har modtaget alle regninger fra håndværkerne. Der kan gå op til 2-3 måneder efter opsigelsesperiodens udløb før alle regninger er modtaget og flytteafregningen kan afsendes.
I flytteafregningen modregner vi udgifter til istandsættelse og mangeludbedring i dit depositum og evt. forudbetalt leje. Har du skyldig husleje vil dette også blive modregnet.
Desuden tilbageholder vi et beløb til førstkommende forbrugsregnskab. Beløbet svinger mellem 500-1.000 kr. afhængig af dit forbrug i det forgangne år. Beløbet afregnes og eventuelt restbeløb tilbagebetales.
Spørgsmål og svar
Alle vores ejendomme har en lovpligtig bygningsforsikring. Som lejer er det en god ide at tegne en individuel indboforsikring. Skulle der opstå en skade på lejers inventar inde i et lejemål eller kælderlokale, dækker bygningsforsikringen ikke. Det er med andre ord lejers egen forsikring som skal dække eventuelle tab og skader på inventar.
Vi har tre ejendomme hvor det er tilladt at holde husdyr. Grøfthøjparken 164, 165 og 166 – se ejendommene her. Alle husdyr skal godkendes af viceværten. Hunde må ikke fremgå af listen over ulovlige hunderacer. Det er ikke tilladt at have mere end én hund eller kat.
Som lejer skal du selv sørge for at tilmelde internet og TV.
I ejendommene Studsgade 10 og J. Michaelsensgade 4 er der indgået en antenneaftale vedrørende TV-signalet som stipulerer, at alle lejligheder er udstyret med basispakken fra YouSee og at prisen herfor bliver trukket over huslejen. Kanalpakken kan tilpasses individuelt mod separat merbetaling. Internet skal lejer selv sørge for at tilmelde sig.
I ejendommene Marselis Boulevard, Edouard Suensonsgade og Grøfthøjparken 164, 165 og 166 er der fællesvaskeri i stueetagen. Bor du i en af disse bygninger skal du kontakte viceværten for at få adgang til vaskeriets faciliteter. I vores andre ejendomme er der installeret vaskemaskine og tørretumbler i lejlighederne.
Der er tilknyttet faguddannede viceværter til alle vores ejendomme. Har du brug for at komme i kontakt med viceværten, kan du kontakte kontoret og få oplyst dennes direkte telefonnummer.
Kontoret kan kontaktes på telefon 86 28 17 99 mandag til fredag kl. 9 – 12.
Hos NME Ejendomsadministration er der ingen venteliste, hvilket vil sige at alle boligsøgende er på lige fod. Når der opstår ledighed sendes information om lejemålet til de p.b.a. søgekriterier relevante ansøgere i vores ansøgningskartotek. Det er derfor vigtigt at besvare vores mails.
Er du ikke tilmeldt som boligsøgende kan du klikke her.
Vi kan desværre ikke give et konkret svar på, hvornår du får tilbudt en fremvisning af en lejlighed. Der er flere faktorer der spiller ind bl.a. antallet af opsigelser, ansøgere og antal lejligheder i den/de ejendom(me) du søger.
Hvis du ønsker at flytte fra en af vores lejligheder til en anden, skal du tilmelde dig som boligsøgende igen. Herefter vil du modtage en mail hvis der opstår ledighed i en lejlighed som opfylder dine kriterier. Husk at mailen bliver sendt ud til hele vores ansøgerkartotek – der er derfor ingen garanti for at du får tilbudt lejligheden.
Bor du i en af vores lejligheder og ønsker flere nøgler og adgangsbrikker, skal du kontakte viceværten for at få lavet dem lavet.
OBS: Prisen for nøgler og adgangsbrikker tilføjes huslejen i den efterfølgende måned.
Skifter du navn eller flytter en samboende ud af lejligheden og du gerne vil have navneskiltet ændret, skal du kontakte viceværten med navneændringen.
OBS: Prisen for ændringen af navneskiltet tilføjes huslejen i den efterfølgende måned.